Forumul Vehiculelor Forum Index Forumul Vehiculelor
Forumul pasionatilor de trenuri, de masini si de alte vehicule!
 
FAQFAQ  SearchSearch   MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  Join! (free) Join! (free)  
ProfileProfile  Log in to check your private messagesLog in to check your private messages  Log inLog in 

Complexul feroviar Adjud

 
Post new topic   Reply to topic    Forumul Vehiculelor Forum Index -> Calatorii si Reportaje
View previous topic :: View next topic  
Author Message
redeme



Joined: 10 Aug 2011
Posts: 242



PostPosted: Sun Dec 22, 2013 6:06 pm    Post subject: Complexul feroviar Adjud  Reply with quote

Luând aproape în ultimul moment decizia, am plecat într-o dimineață (sau mai bine zis noapte) destul de friguroasă din Iași spre Adjud, unde nu mai fusesem decât în trecere cu trenul, mai demult... Față de Iași, unde temperatura abia coborâse cu unul-două grade sub zero, la Adjud (și chiar la Pașcani) era mult mai rece, totul în jur, de la iarba și copaci la catenară fiind acoperit cu un strat alb gros, modelat de vânt...

Având o pasiune aparte pentru complexe feroviare și triaje, am căutat să fac o „mini-explorare” asupra complexului feroviar din Adjud și a triajului de aici. Din păcate, incursiunea mea a ajuns să semene mai mult a „arheologie feroviară”, dar nu-mi pare rău de niciuna din clipele frumoase pe care le-am avut admirând ce a fost cândva...

Voi începe cu o schema grosieră a complexului adjudean. Pentru a nu supraîncărca imaginea, nu am mai marcat locul unde se află gara și depoul, acestea fiind deja reprezentate prin simbolul folosit de Google pentru tren (cel nordic e gara, iar cel sudic depoul).



Gara în sine nu mi-a atras prea mult atenția și există deja destule fotografii cu aceasta pe internet.

Grupa principală de linii a Adjudului, pe care se desfășoară astăzi aproape tot traficul de călători și marfă, este grupa Tranzit, ce are 13+1 linii (ultima fiind „linia circulație veche locomotive”).  

Vedere în cap X, spre Pufești/Mărășești. Pe linia 5 se aflau două cisterne ale Unicom, cel mai probabil desprinse dintr-un tren spre/dinspre Moinești.


Vedere spre axul stației/cap Y:




Un marfar Servtrans Invest de la Barboși Călători pentru Socola Triaj Gr. A, pleacă de la linia 6 cu restricție de 10 km/h:



Îmi atrage atenția pasarela din cap Y, așa că decid să urc pe ea, dacă e posibil. Pasarela se pare că nu a fost niciodată terminată, este complet abandonată și într-o stare destul de avansată de degradare.

Ieșirea spre Sascut/Bacău. Clădirea din stânga este districtul de electrificare.


Și o vedere de jos, în aceeași direcție:


Am putea spune că uneori natura transformă chiar și urâtul în frumos:






Cum așa se prezintă pasarela în unele locuri:



În paralel cu grupa Tranzit se desfășoară Triajul Adjud, cândva unul din cele mai importante din țară. Un triaj este o stație tehnică complexă destinată compunerii și prelucrării trenurilor de marfă, prin trierea acestora, automatizat sau manual.
Principalele componente ale unui triaj obișnuit de la noi sunt:
  • Grupa de primire (Grupa A) - aici sosesc trenurile de marfă din diferite destinații și sunt descompuse;
  • Cocoașa de triere - un plan înclinat pe care sunt împinse vagoanele de marfă, apoi odată ajunse în vârf sunt dezlegate și se deplasează sub acțiunea gravitației la liniile destinate lor din grupa de triere (grupa B);
  • Grupa de triere (Grupa B) - pe liniile acestei grupe se desfășoară principalele operațiuni de compunere a trenurilor; deobicei este cea mai mare grupă ca număr de lini, având uneori și funcție de expediere;
  • Grupa de expediții (Grupa D) - odată terminate operațiunile de compunere, vagoanele sunt aduse aici în vederea expedierii lor;


Până la sfârșitul anilor '70, în triajul Adjud trierea se realiza manual (macazuri acționate manual, frânarea vagoanelor cu saboți de mână), iar capacitatea acestuia era depășită de nivelul traficului în plină creștere. Astfel, se ia decizia sporirii capacitații de triere prin mărirea numărului de linii din grupele A și B, realizarea unei grupe de expediții (grupa D), centralizarea electrodinamică a tuturor macazelor și dotarea cocoașei cu frâne de cale semi-automate (tip R-5 produse în țară sub licența firmei franceze Saxby. Totodată au fost realizate toate construcțiile și amenajările necesare (cabină de mecanizare, cabină pentru comanda hidraulică a frânelor de cale, etc.)

Odată cu distrugerea deliberată a industriei românești (prin neeficientizarea acesteia, prin multiplele furturi, mai ales la nivel înalt, prin privatizările eșuate și mai ales prin părăsirea unei piețe de desfacere esențiale pentru industria noastră - piața CSI/ex-URSS) și calea ferată românească a intrat în declin...

Astăzi triajul Adjud mai este doar o amintire a ce a fost cândva...

Vedere asupra cocoașei de triere dinspre grupa B spre grupa A (10 linii, majoritatea fiind ocupate cu vagoane conservate). Cele două semnale pe catarg din vârful cocoașei sunt semnale de triere.




Liniile ce fac legătura între grupa Tranzit și grupa A, destinate primirii trenurilor de marfă dinspre Mărășești.


Ne întoarcem și noi privirea spre Mărășești. Clădirea de mecanizare a cocoașei (CAM), construcție aproape tipică tuturor triajelor românești.


Pupitrul luminoschemei și cel de comandă a frânelor de cale:


Frânele de cale tip Saxby la baza cocoașei:


O vedere generală asupra grupei B, cu 24 de linii, numerotate de la 11 la 38 (11-18, 21-28, 31-3, majoritatea fiind evident închise sau ocupate cu vagoane conservate.


Și, la final, linia de legătură între grupa D și grupa A, electrificată, dar nefolosită după cum se poate vedea:


Racordurile între grupa A și M500, respectiv linia Adjud - Siculeni (501 în MT/504 CFR), de asemenea electrificate, sunt abandonate și ele.

Nu știu ce mai putem face, dar... speranța moare ultima, nu?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
stefan_br



Joined: 13 Apr 2010
Posts: 548


Location: Braila

PostPosted: Sun Dec 22, 2013 10:15 pm    Post subject: Reply with quote

Felicitari, foarte interesante fotografiile, plus ca nu prea exista asa multe imagini cu Triajul Adjud.
_________________


http://stefandache.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
redeme



Joined: 10 Aug 2011
Posts: 242



PostPosted: Sun Dec 22, 2013 10:34 pm    Post subject: Reply with quote

Mulțumesc! Tot la Adjud am asistat la ceva unic: un „concert de locomotive” ce a durat peste 15 minute! Am toată aprecierea pentru domnii mecanici de la depou care sunt „responsabili” pentru aceasta!


_________________
Back to top
View user's profile Send private message
LDE2100EGM
FV Administrator


Joined: 12 Aug 2010
Posts: 667


Location: Oradea

PostPosted: Mon Dec 23, 2013 9:35 am    Post subject: Reply with quote

Felicitari pentru reportaj, mi-a placut foarte mult !
_________________
Filmarile mele
Fotografiile mele
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
redeme



Joined: 10 Aug 2011
Posts: 242



PostPosted: Mon Dec 23, 2013 11:44 am    Post subject: Reply with quote

Mulțumesc!

Iată și una dintre puținele linii industriale ce mai sunt folosite sporadic, dacă nu chiar singura, linie ce deservește un centru de colectare a fierului vechi:

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
stakee
FV V.I.P.


Joined: 04 Jan 2008
Posts: 1716


Location: Constanta si Romania SE

PostPosted: Mon Dec 23, 2013 9:14 pm    Post subject: Reply with quote

Pai normal ca inca e in exploatare doare e fier vechi
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
redeme



Joined: 10 Aug 2011
Posts: 242



PostPosted: Mon Dec 23, 2013 9:32 pm    Post subject: Reply with quote

Mda, cam asta a ajuns România... moloz și fier vechi...

BTW, nici asta nu e cine-știe-ce folosită, se vedea că mai trecuse ceva în ultima săptămână, dar nu avea deloc luciu...
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
mishu88
FV Moderator


Joined: 17 Mar 2008
Posts: 1582


Location: Falticeni, jud. Suceava

PostPosted: Tue Dec 24, 2013 9:26 am    Post subject: Reply with quote

Superb reportaj! Punct ochit, punct lovit!

La mai multe, Crăciun fericit!
_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
redeme



Joined: 10 Aug 2011
Posts: 242



PostPosted: Tue Dec 24, 2013 1:05 pm    Post subject: Reply with quote

Mulțumesc mishu!

Crăciun fericit de asemenea!


_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forumul Vehiculelor Forum Index -> Calatorii si Reportaje All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Card File  Gallery  Forum Archive
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Style created by Mirzanet
Create your own free forum | Buy a domain to use with your forum
SITE-UL FORUMULUI VEHICULELOR