Forumul Vehiculelor Forum Index Forumul Vehiculelor
Forumul pasionatilor de trenuri, de masini si de alte vehicule!
 
FAQFAQ  SearchSearch   MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  Join! (free) Join! (free)  
ProfileProfile  Log in to check your private messagesLog in to check your private messages  Log inLog in 

Pantograful

 
Post new topic   Reply to topic    Forumul Vehiculelor Forum Index -> Caile Ferate in general
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Please Register and Login to this forum to stop seeing this advertising.






Posted:     Post subject:

Back to top
Elful
FV V.I.P.


Joined: 28 Aug 2009
Posts: 1287


Location: Bucuresti

PostPosted: Fri Oct 23, 2009 10:49 pm    Post subject: Pantograful  Reply with quote

De ce la locomotivele claselor 40, 41, 42, unele 45(cele cu capul rosu) si 47 sunt cu cotul inspre directia de mers, iar la bobice, noile Siemens-uri si unele de la 45 (cele cu capul alb) sunt cu cotul in directia opusa mersului? Care e difereanta intre ele? Si mai este si pantograful asimetric (romb), acela este mai avantajos decat unul simplu, in V culcat?
  Poate cineva sa enumere propietatile acestora?
Back to top
View user's profile Send private message
calatorul



Joined: 13 Feb 2009
Posts: 54



PostPosted: Sat Oct 24, 2009 12:51 am    Post subject: Re: Pantograful Reply with quote

Elful wrote:
De ce la locomotivele claselor 40, 41, 42, unele 45(cele cu capul rosu) si 47 sunt cu cotul inspre directia de mers, iar la bobice, noile Siemens-uri si unele de la 45 (cele cu capul alb) sunt cu cotul in directia opusa mersului? Care e difereanta intre ele? Si mai este si pantograful asimetric (romb), acela este mai avantajos decat unul simplu, in V culcat?
  Poate cineva sa enumere propietatile acestora?


In mod normal, un pantograf asimetric trebuie sa stea cu varful in sensul opus deplasarii, pentru a se stabili o forta corespunzatoare de apasare pe fir (datorita frecarii dintre piesa de contact si fir bratul este impins in sus).
Totusi, in cazul in care reteaua nu este bine pusa la punct, aceasta orientare a pantografului poate crea probleme (agatarea pieselor speciale de retea, etc.) si ca atare se opteaza cel mai frecvent pentru circulatia cu cealalt pantograf, cu varful in sensul deplasarii.
La pantografele montate cu varful in sensul deplasarii, in timpul mersului ele tind sa "cada" de pe fir si pentru a compensa se aplica o forta mai mare din reglajul arcurilor.
Reglajul fortei de apasare pe fir este foarte important (altfel poti ramane fara curent sau poti lua reteaua dupa tine), el facandu-se cu scule dinamometrice speciale.
La locomotivele enumerate mai sus depinde si care pantograf este folosit pentru deplasare, se poate merge in ambele moduri.
Pantograful simetric (romb) este cel mai stabil in miscare si d.p.d.v. al constantei fortei de apasare pe fir, insa are dezavantaje cum ar fi greutatea mare, actionarea mai complicata, intretinerea mai costisitoare, etc.


Last edited by calatorul on Sat Oct 24, 2009 1:02 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
stakee
FV V.I.P.


Joined: 04 Jan 2008
Posts: 1716


Location: Constanta si Romania SE

PostPosted: Sat Oct 24, 2009 1:01 am    Post subject: Reply with quote

O alta diferenta incele cele 2 tipuri de pantografe ar fi de exemplu accidentelor

Insa majoritatea cazurilor nici chiar tot timpul, pantograful asimetric daca se agata necorespunzator de retea cel mai probabil este sa se desprinda de locomotiva astfel dauna asupra retelei este mai redusa, cel simetric este exact contrariul, matura catenara cu usurinta datorita robuzitatii si atasamentului in plus dintre el si locomotiva
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
calatorul



Joined: 13 Feb 2009
Posts: 54



PostPosted: Sat Oct 24, 2009 1:11 am    Post subject: Reply with quote

Am uitat sa mentionez ca toate pantografele, indiferent de forma, sunt montate pe locomotiva prin intermediul unor izolatori speciali care permit desprinderea in cazul unor incidente cu agatarea retelei.
Iata, de exemplu in Bucuresti pantograful unui tramvai s-a agatat de patina de comanda a unui macaz, s-a desprins de pe acoperis si a cazut...pe o masina aflata la semafor. Fiind vorba de un pantograf simetric Tatra, foarte greu, autoturismul a fost grav avariat.
Back to top
View user's profile Send private message
Bobby
FV V.I.P.


Joined: 18 Apr 2009
Posts: 347


Location: Timisoara

PostPosted: Sat Oct 24, 2009 1:45 am    Post subject: Reply with quote

In cazul acidentului de la Fetesti pantograful activ locomotivei care sa catarat pe vagon  era prin iarba la ~ 10 m de locomotiva.
Acesta a zburat pur si simplu de pe locomotiva la impact.
Back to top
View user's profile Send private message
Dr2005



Joined: 22 Nov 2007
Posts: 2433


Location: Bucuresti, sector 6, Drumul Taberei

PostPosted: Sat Oct 24, 2009 3:07 am    Post subject: Reply with quote

Apropo de pantografe...

Uite ce se intampla cand pui la masa reteaua si faci scurt, daca ai 2 pantografe, din care unul pe retea si unul pe separator... ai nevoie de autogen ca sa rezolvi problema ) Ma intreb daca se poate intampla ceva asemanator la locomotive, tinand cont ca pantografele acestora rezista la intensitati mai mari.
(foto: Marian Andrei)


Si tot apropo de pantografe de Tatre... va vine sa credeti sau nu, acesta a fost un pantograf  













_________________
www.transport-in-comun.ro/trenuri
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger
stakee
FV V.I.P.


Joined: 04 Jan 2008
Posts: 1716


Location: Constanta si Romania SE

PostPosted: Sat Oct 24, 2009 11:11 am    Post subject: Reply with quote

Dragose, corecteaza daca gresec dar pantografele locomotivelor nu sunt mai rezistente dpdv al materialelor de constructie fata de cele de tramvai?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Bobby
FV V.I.P.


Joined: 18 Apr 2009
Posts: 347


Location: Timisoara

PostPosted: Sat Oct 24, 2009 2:21 pm    Post subject: Reply with quote

Tu ce zici ?  
Back to top
View user's profile Send private message
calatorul



Joined: 13 Feb 2009
Posts: 54



PostPosted: Sun Oct 25, 2009 1:51 am    Post subject: Reply with quote

La pantografele moderne, exista un senzor special la patina de contact. In cazul aparitiei de socuri in patina sau la ruperea acesteia, este comandata imediat retragerea pantografului de pe fir.
Si in cazul troleibuzelor dotate cu sistem pneumatic de retragere exista senzori care comanda retragerea automata in caz de socuri sau depasiri ale distantelor normale de lucru, pentru a proteja reteaua electrica.
De asemenea, pantografele mai pot fi retrase automat de catre sistemele de comanda centralizata ale locomotivelor/tramvaielor/troleibuzelor si in cazul detectarii de scurtcircuite, incendii la bord, etc.

Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forumul Vehiculelor Forum Index -> Caile Ferate in general All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Card File  Gallery  Forum Archive
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Style created by Mirzanet
Create your own free forum | Buy a domain to use with your forum
SITE-UL FORUMULUI VEHICULELOR