Archive for Forumul Vehiculelor Forumul pasionatilor de trenuri, de masini si de alte vehicule!
 


       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Caile Ferate in general
paul

Boghiuri si roti

Salut la toti!Sper ca postez bine si sper sa fie cu interes topicul.
Cu totii stim de acidentul din Germania, care a fost provocat de rupererea sau desprinderea unei bucati dintr-o roata a vagonului, roata formata din doua elemente nu dintr-o singura bucata asa cum o stim noi.



Bun, revenind la topic, ce observ eu dupa 4 ore de boschetat in Brasov prin gara:




Romanii de ce sunt mai fraieri si folosesc acelasi sistem de roti, la fel ca la Ice in 98 cand s-a produs accidentu?.Bine e drept la noi nu se merge cu 200 se merge cu 140, dar daca s-a intamplat o data la Germani trebuie sa se intample si la noi neaprat?
Poate e cineva de pe forum mai cu experienta in chestiile astea si poate stie mai bine.Dati-va si voi cu parerea poate nu vad eu bine la roti.
O zi buna.
paul

Ca sa fie mai explictia chestia:


shoppy

Este vorba despre accidentul de la Eshede.
Germanii s-au trezit ca rotile monobloc (care era normal sa le foloseasca) dadeau nastere unor vibratii suparatoare la viteze ridicate, si, in loc sa umble la ansamblul etaje suspensii - amortizoare, au auzit ca la tramvaie este un model de roata cu bandaj, care intre bandaj si obanda are introduse bucati de cauciuc ce atenueaza vibratiile. Nu s-au gandit nici ca tramvaiul merge de 10 ori mai incet decat Ice-ul, nici ca tramvaiele echipate cu astfel de roti aveau mari probleme in circulatie.
Probabil ca s-au gandit ca o sa bage inspectii mai dese si problema o sa se rezolve.
Si apoi, ca sa vedeti mostra de gandire germana, permit vagonului sa mearga luni bune cu termenul la inspectie depasit. Mai mult, primesc reclamatii de la pasageri ca in vagon apar zgomote si vibratii anormale, si tot nu retrag vagonul.
Restul e istorie. Bandajul cedeaza si se infige in vagon, iesind prin manerul dintre doua scaune ocupate de pasageri iar roata respectiva deraiaza. Din cauza evitarii abuzurilor, nu exista semnale de alarma, asa ca un pasager pleaca sa parcurga intreaga garnitura pentru a ajunge la controlor si a-i relata problema. Intre timp se produce tragedia: bandajul care era in continuare tarat de vagon agata contrasina unui macaz, aceasta patrunde in vagon in zona holului din fata toaletei, boghiul se loveste de contrasina infipta in vagon si deraiaza in intregime, cade peste acul macazului schimbandu-i pozitia de pe directa pe abatuta, restul trenului o ia pe abatuta si e proiectat in pilonii unui pod din localitatea Eshede.

Boghiul fotografiat de tine are roti monobloc care elimina aceasta problema.
paul

Mersi de raspuns.
Electrica335

Roata cu bandaj este o conceptie utilizata pentru prima data la tramvaie, din motive de confort. Tinandu-se cont ca infrastructura publica locala aferenta acestor retele de transport nu permitea circulatia cu viteze ridicate, iar planeitatea si rugozitatea ei erau puse la indoiala, s-a adoptat un sistem obada-pelicula de cauciuc-bandaj+inel de siguranta.

Din motive de siguranta a circulatiei, la calea ferata s-a avut initial in vedere realizarea unei roti similare, dar care sa foloseasca in locul inelului de siguranta, o coroana circulara pentru a permite strangerea prin organe de asamblare mobile (suruburi). Acest sistem mai poate fi inca vazut pe unele tramvaie. Din pacate la calea ferata, acest lucru n-a fost posibil, intrucat face impiedica din start montarea discurilor de frana pe roata.

Accidentul din Germania a avut drept cauza un bandaj slabit. N-am pus la indoiala niciodata capacitatea intelectual-tehnica a nemtilor, insa nu gasesc adecvata folosirea rotii bi-bloc la viteze mari. Tocmai vibratiile de care vorbea si shoppy creeaza tensiuni mari in bandajul care si asa este fretat si tensionat pe roata. Astfel se ajunge la fisuri, crapaturi si in final ruperi sau defretari de bandaje. Chiar si la CFR au fost destule cazuri.

La noi, roata cu bandaj se foloseste la locomotive, la vagoanele clasice pe boghiuri Minden, ORE, Diamond, Y25 precum si la toate vechiculele pe doua osii ( vagoane de marfa Zes, Ggs, Ucs, Ks, s.a.m.d. , automotoare seria 900 ) precum si la automotoarele din seriile 750 si 1000.

Vagoanele mai noi sunt dotate cu roti monobloc.
dan tm

Bun, s-a discutat aici despre roti, dar topicul mai cuprinde si boghiurile.
Poate ar fi bine sa se prezinte tipurile de boghiuri care au fost utilizate in trecut la marfa si calatori precum si ce actuale.
De exemplu eu nu stiu care e boghiul PKP.
Dr2005

Pānă facem rost de poze şi descrieri ale boghiurilor folosite de CFR de la īnfiinţare şi pānă īn prezent, să vedem o instalaţie de ridicat vagoanele de marfă din mica revizie a Gării Bucureşti Sud:



Mergem apoi īn Revizia Griviţa. Iată un strung pentru bandaje:







Instalaţia de ridicare a vagoanelor de călători:




Sa vedem niste osii cu diverse probleme... iata ce se intampla daca fusul osiei incepe sa se rizeze si nu se observa... defect mai grav decat acesta nu prea exista (poate doar ruperea osiei sau a bandajelor):


O roata cu bandaj privita dispre interior... se observa ca ,,dungile" de vopsea nu sunt continue, ceea ce inseamna ca bandajul s-a rotit fata de roata:


Diverse osii cu diverse defecte. Se observa foarte bine si discurile de frana (majoritatea fiind alcatuite din 2 bucati, pentru a nu fi necesara scoaterea rotii de pe osie la inlocuirea lor), dar si diferenta de forma intre rotile cu bandaj - cele marcate cu cate 4 dungi cu vopsea pentru a putea fi identificata rotirea independenta a bandajului - si cele monobloc:














Electrica675

Mai este o instalatie si in Pascani Triaj.
bogdyblack










       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Caile Ferate in general
Page 1 of 1
Create your own free forum | Buy a domain to use with your forum
SITE-UL FORUMULUI VEHICULELOR