Archive for Forumul Vehiculelor Forumul pasionatilor de trenuri, de masini si de alte vehicule!
 

The free forums are now under new ownership, a full announcement will be made shortly

       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Materialul Rulant din Romania
Tyco

Fosta serie de automotoare 79 CFR

Si nu ma refer aici la cele fabricate in anii 80 ci la seria 79 CFR din anii 70, pana in 83. Ma refer la "Sageata Verde". Putini stiu ca aceasta a fost seria data de CFR cat timp sa aflat sub exploatarea lor. Voi prezenta in cele ce urmeaza cateva date tehnice, adunate de mine de prin diverse publicatii. Nu sunt sigur cat de corecte sunt unele, iar altele sunt incomplete. Astept completari. Pentru mai multe detalii puteti vizita site-ul www.sageata-verde.uv.ro

Sa incepem cu o scurta istorie:
- 18 August 1896 a fost organizată şedinţa de constituire a Societăţii pe Acţiuni Transporturi Feroviare Arad-Podgoria (SATFAP). Locs Rezso, Sarmezey Akos şi Peterffy Antal au adunat capitalul social al SATFAP, găsiind sprijin financiar la proprietarii viilor.
- 4 Octombrie 1905 a avut loc prima şedinţă de construire a SATFAP, alegându-l preşedinte pe Locs Rezso.
- 25 Septembrie 1905, Ministerul Comerţului din Ungaria acordă unui grup deoameni de afaceri din Arad şi Budapesta concesiunea numărul 63611/ 24.IX.1905 şi dreptul de a înfiinţa o societate care să construiască şi să exploateze timp de 90 de ani o cale ferată cu ecartament metric de interes local între Arad şi Podgoriile Aradului.
- 4 Octombrie 1905, ia fiinţă la Arad, „Societatea pe acţiuni a căii ferate motrice de interes local Arad-Podgoria”, principalii acţionari fiind Antoniu Petreffi din Arad şi Dr. A. Steiner din Budapesta.
- 11 Decembrie 1905, încep lucrarile la Calea Ferată Arad-Podgoria, ele fiind realizate de către firma Henning&Hartwick din Berlin.
- 10 Noiembrie 1906 a avut loc primul drum de probă iar garnitura pe ecartament metric care funcţiona pe bază de benzină a fost pusă în circuit.
- 11 Noiembrie 1906, are loc deschiderea oficială a Căilor Ferate „Arad-Podgoria” şi inspecţia tehnică a liniilor efectuată de o comisie venită de la Budapesta.
- 30 Noiembrie 1906, au fost date în exploatare următoarele tronsoane:
1. De la capătul Căii Radnei (Arad) până în oraşul Pâncota, în lungime de 44,502 km, trecând prin comunele: Suburbia Micalaca, Glogovăţ, Mândruloc, Cicir, Sâmbăteni, Ghioroc, Cuvin, Covăsânţ, Şiria, Galşa, Mâsca, Pâncota.
2. Din comuna Ghioroc până la Radna, în lungime de 13, 816 km , trecând prin Ghioroc, Miniş, Păuliş, Radna.


Arc peste timp – Gara de motor cu un automotor benzo – electric in statie (1907)
                     - Statia Podgoria cu „Omida” in drum spre Ghioroc (2006)


- Tracţiunea se făcea cu automotoare benzo-electrice ce tractau vagoane remorci uşoare fabricate la uzinele Johann Weitzer din Arad.
- În 1907 au fost aduse 2 locomotive cu aburi, nr. 1 şi 2, fabricate la Budapesta cu nr. 1942/1907 şi 1943/1907 folosite pentru remorcarea trenurilor de marfă.
- Iulie 1907 Rudolf Zerkovitz a fost numit director general al SATFAP. Lui i-a venit ideea electrificării liniei.
- În 1910 se hotărăte electrificarea liniei datorită randamentului slab al sistemului benzo-electric.
- 16 ianuarie 1911, se acordă dreptul de electrificare al Căii Ferate „Arad-Podgoria”.
- Lucrările de electrificare încep in primăvara anului 1911.
- În 1911 pentru remorcarea trenurilor de lucru şi a trenurilor cu balast sunt achizitionate două locomotive cu abur nr. 31 si 32 fabricate la Budapesta cu nr. 2841/1911 şi 2842/1911.
- 4 aprilie 1913, se face inspecţia tehnică a lucrărilor de electrificare de către Comisia Superioară a Ministerului Comerţului din Budapesta.
- 10 Aprilie 1913, se inaugureză Calea Ferată Electrificată „Arad-Podgoria”, având urmatoarele segmente:
1. Arad-Ghioroc  22,3 km
2. Ghioroc-Pâncota 22,2 km.
3. Ghioroc- Radna 13,9 km.
- C.F. „Arad-Podgoria” devine prima cale ferată electrificată din estul Europei şi a 8-a din lume.
- Exploatarea s-a realizat cu automotoare Ganz Es. Danubius iar vagoanele fabricate la uzinele Johann Weitzer din Arad.Viteza maximă era de 40 km/h.
- Cele 11 vagoane benzo-electrice au fost transformate în remorci pentru trenurile de călători, fiind dotate cu un compartiment pentru transportul bagajelor.
- Locomotivele cu abur nr. 1 şi 2 au fost transformate pentru ecartament de 750mm şi vândute primind numerele 763.201 şi 763.202.
- În 1920 locomotivele cu abur nr. 31 si 32 au fost vândute la MAV.
- După Unirea din 1918, „Societatea Anonimă a Căilor Ferate Electrice Arad-Podgoria” a trecut sub controlul statului român prin Direcţia Căilor Ferate Particulare din Ministerul Lucrărilro Publice şi Comunicaţiilor care acordă o nouă concesiune nr. 15182 din 16 martie 1935.
http://sageata-verde.uv.ro/img/doc_1.jpg
- 11 Iunie 1948, Calea Ferată Electrică „Arad-Podgoria” trece în patrimoniul Regionalei C.F.R. Timişoara, prin naţionalizare.
http://sageata-verde.uv.ro/img/doc_2.jpg
- 1 octombrie 1948 s-a întocmit un tarif special pentru transportul de călători, bagaje, mesagerie, coletărie si vagoane complete, nemodificat pe toată durata exploatării CFR.
- Activitatea liniei (exprimată in expedieri) a evoluat de la 12.421 tone de marfă si 684.235 călători în anul 1907, până la 35.127 tone marfă şi 2.809.272 călători în anul 1945. La preluarea liniei de către CFR traficul era în declin, dar după anul 1949 evoluţia traficului s-a schimbat şi a atins în anul 1955 apogeul: peste 46 mii tone de marfa şi aproape 3,5 milioane de călători. După acest an, mai ales după 1959, traficul de mărfuri a scăzut, dar nu acelaşi lucru se poate spune şi despre cel de călători.
- În 1964, din motive de urbanizare şi sistematizare, porţiunea de linie ce traversa oraşul Arad a fost suprimată, calea ferată fiind limitată la terminalul din cartierul Micalaca, iar mai târziu lângă Combinatul Chimic.



Arc peste timp – Sageata Verde in statia Ghioroc (1973)
                       - Sageata Verde in statia Ghioroc (2006)


- În 1977 linia a fost adusă de la terminal până în incinta atelierelor şi a depoului din Arad, care rămăseseră fără legătura cu exploatarea.
- În noaptea premergătoare unei vizite a lui Nicolae Ceausescu la Arad originala staţie cochetă de la Podgoria (acolo unde este acum magazinul de mobilă Euro Stil) a fost aruncată în aer şi măturată rapid de pe faţa pământului.
- 1 Ianuarie 1983, Calea Ferată „ Arad-Podgoria” trece sub patrimoniul „IJTL Arad”, pe relaţia Arad-Ghioroc introducându-se tramvaie urbane.
- O perioadă scurtă "săgeata" a funcţionat între Radna şi Pâncota şi servea la transportul la Ghioroc a sătenilor din podgorie, care veneau la oraş cu tramvaiul.
- La mijlocul anilor 1980 Compania de Transport Public a pregătit un plan de modernizare a Săgeţii Verzi, dar costul lucrărilor era atât de ridicat încât necesita aprobarea Bucureştiului-aprobare pe care nu a primito niciodată.
- 1 Octombrie 1991, au circulat ultimele trenuri pe relaţiile Ghioroc-Radna şi Ghioroc-Pâncota. Transportul este , de atunci, asigurat de autobuzele C.T.P.Arad. Săgeata verde a fost garată în depoul de la Ghioroc.
- Conform unui raport al directorului tehnic al CTP, Petre Cuvineanu, în momentul casării sale, Săgeata Verde avea 11 vagoane-motor, 12 vagoane pentru transport de persoane, 9 vagoane de marfă.
- 1991- prezent se fac o mulţime de proiecte de recontrucţie a linie, toate rămânând din păcate doar la faza incipientă.
- În 1992 a fost trimisă la uzina Astra pentru reconstrucţie primul automotor electric care a circulat pe linia electrificată
- În 1995, după 3 ani, a fost scos de la Astra vagoane automotorul şi remorca restaurată, care aveau culorile originale şi au fost restaurate folosind planurile originale de la Muzeului Transporturilor de la Budapesta...
Tyco

Si iata si cateva date tehnice despre "Sageata Verde". Din pacate lipsesc multe date

1. Material rulant:
-     Automotoarele benzo-electrice: BC 1-11 aveau cate un motor cu benzina tip Dion – Buton cu 4 cilindrii de 60 HP, care actiona un dinam serie compoundat de curent continuu cu 4 poli si 500V tensiune , care la randul lui actiona 2 motoare de tractiune legate in serie fixate pe osiile din spate. Incalzirea se realiza cu sobe .
i. Producator: Fabrica de vagoane Johann Weitzer Arad
ii. Lungimea:
iii. Latimea:
iv. Numar de locuri: 52.
v. Greutate:
vi. Viteză maximă: 40 km/h.
vii. Ani de serviciu: 1906-1913*.
viii. In total, au fost 11 astfel de automotoare.
(nota de subsol...sau altundeva – a nu se scrie aceasta paranteza)
* Dupa 1913 au fost transformate in vagoane de calatori, avand un compartiment amenajat pentru transportul bagajelor si al mesagerilor. Ele au continuat sa circule ca vagoane de calatori pana in 1991.

- Automotoarele electrice Ganz: BC 1-15 erau acţionate de 4 motoare electrice a câte 50 HP. Motoarele erau cuplate cate 2 in serie, avand fiecare tensiunea la borne de 825V. Conducerea se facea cu ajutorul a 2 contactori electromagnetici, actionati in mod electric cu ajutorul unui curent auxiliar de 80V, curent folosit si la iluminatul interior al automotorului, furnizat printr-un motor generator de 2kW, complet inchis, instalat sub cutia vagonului. Incalzitul se facea cu 12 radiatori instalati sub banchetele automotorului, alimentati cu curent de 1650V.
i. Producator: Ganz Es. Danubius Budapesta.
ii. Lungimea: 14,070 m.
iii. Latimea: 2,160 m.
iv. Numar de locuri: 48.
v. Greutate: 23 t.
vi. Viteză maximă: 45 km/h.
vii. Ani de serviciu: 1913-1991.
viii. In total, au fost 15 astfel de automotoare.

- Vagoanele de calatori:
i. Producator: Fabrica de vagoane Johann Weitzer Arad.
ii. Lungimea:
iii. Latimea:
iv. Numar de locuri:
v. Greutate:
vi. Ani de serviciu: 1906-1991.
vii. In total, au fost 11 astfel de vagoane.

- Vagoanele de marfa: In 1945 erau 29 de vagoane de marfa
5 acoperite
i. Producator:
ii. Lungimea:
iii. Latimea:
iv. Capacitate
v. Greutate:
vi. Ani de serviciu: 1906-1991.
vii. In total, au fost 5 astfel de vagoane
                    Si 24 descoperite:
i. Producator:
ii. Lungimea:
iii. Latimea:
iv. Capacitate
v. Greutate:
vi. Ani de serviciu: 1906-1991.
vii. In total, au fost 24 astfel de vagoane.

- Locomotivele cu aburi: LA 1-2 au fost fabricate la Budapesta cu numerele 1942/1907 şi 1943/1907 fiind folosite pentru remorcarea trenurilor de marfă. In 1913 au fost transformate pentru ecartament de 760mm şi vândute, primind numerele 763.201 şi 763.202.
i. Producator: Ct-n2 Budapesta
ii. Lungimea: 6,840m
iii. Latimea:
iv. Greutate: 21,5 t.
v. Viteza maxima: 40km/h
vi. Ani de serviciu: 1907-1913.
vii. In total, au fost 2 astfel de locomotive
 LA 31-32 au fost fabricate la Budapesta cu nr. 2841/1911 şi 2842/1911 fiind folosite pentru remorcarea trenurilor de lucru şi a trenurilor cu balast. Dupa terminarea lucrarilor au fost vandute la MAV.
i. Producator: Clt-n2 Budapesta
ii. Lungimea:
iii. Latimea:
iv. Greutate:
v. Viteza maxima:
vi. Ani de serviciu: 1911-1920.
vii. In total, au fost 2 astfel de locomotive


2. Echipamente de alimentare cu energie electric�:

a. La Arad s-a construit o centrala electrică (care a apartinut societatii anonime de electricitate Arad), fiind compuse din 3 turbo-generatoare de putere 1000, 1500 si 3000 HP si un alternator de 500 kVA, cuplat cu o masina cu aburi cu piston. Curentul era alternativ bifazic de 2000V cu 42 de perioade. Un dispozitiv Scott transforma curentul bifazic in curent trifazic de 15000V.
b. În substaţia Ghioroc s-a făcut transformarea curentului trifazat în curent continuu prin două grupuri convertitoare rotative compuse fiecare din motor sincron pentru tensiune de 15000V si 42 perioade şi un dinam de curent continuu 1650 V, 300 kW(suportand o supratensiune de pana la 375kW) pentru tractiune, montati pe acelasi ax, si de 110V alternativ pentru lumina.. În aceeaşi substaţie s-a instalat in paralel şi o baterie tampon de acumulatoare tip Tudor la 1500 V, având iniţial 798 de elemente cu o capacitate de 375 Ah , cea mai mare baterie acumulatoare din ţară de atunci. Bateria era incarcata de un survoltor, compus dintr-un motor asincron de 500V si transformator de 15000/100V si dintr-un dinam pentru curent continuu de 600V.
c. În 1935 s-au introdus la Ghioroc redresoare cu vapori de mercur de 600 şi 700 kW , grupurile motor-generator au fost păstrate ca rezervă, iar bateria treptat dezafectată. În anul 1942 odată cu trecerea centralei şi reţelei Arad de la 42 la 50  Hz s-au modificat şi aceste grupuri rotative pentru 50 Hz şi 15 kV.
d. Iluminatul saloanelor s-a făcut la 80 V din grupurile auxiliare.


3. Traseul: - Linia:      a.  Avea 15 statii cu o declivitate maxima de 35 mm/m, curbe cu o raza minima de 50m si a fost construit cu sina si ramificatii de tip 15,7 ce au functionat pana in 1934 cand au fost inlocuite cu sina de tipul 23,6, folosindu-se in premiera la noi sudura sinelor cap la cap.
b. In perioada 1966-1970 intreaga linie a fost inlocuita cu sina de tip 45 SB si 49 SB, iar pe unele portiuni traversele de lemn au fost inlocuite cu traverse de beton.
c. In statiile Arad, Radna si Pancota au fost montate placi turnante
d. Numarul liniilor de garaj: 53
e. Lungime liniilor de garaj: 7,179 km
f. Pentru adapostul calatorilor erau prevazute gherete din lemn sau beton armat cu distanta dintre ele variind intre 190m si 3759m dupa necesitate
g. Au fost construite 4 remize:
i. Arad – 12 locuri.
ii. Ghioroc – 6 locuri.
iii. Radna – 4 locuri.
iv. Pancota - 4 locuri.


           - Catenara:
a. Aceiasi stalpi folositi pentru firele de contact sunt folositi si pentru transportul de 15000V de la Arad la Ghioroc, iar intre Ghioroc – Pancota (Radna) pentru distributia luminii si fortei motrice in comunele de pe traseu.
b. Conductele de transport erau din Cu cu Ř de 6 mm.
c. Conductele pentru linia de contact aveau o sectiune de 80mm cu profil in forma de 8.
d. Firul era intins in mod automat cu o tensiune mijlocie de 500kg, cu ajutorul unor greutati de 300kg asezate pe stalpi la o distanta de 1,5km.
e. Intre firele de transport si firul de contact era interpus firul de alimentare pentru linia de contact de 1500V, avand puncte de alimentare la distanta de 3km cu sectiune de 90 si 120 mm2.
f. Pentru telefon sunt dispuse 2 fire de Cu pe toata lungimea traseului.


Bibliografie:
Colectia "Cartea de Istorie a Cailor Ferate Romane" nr2/anul 2000
Revista CFR anii 30 (nu stiu exact, o am doar scanata)
Revista Eisen bahn    

Poze:
"Gara de motor cu un automotor benzo – electric in statie (1907)" - colectie personala
"Sageata Verde in statia Ghioroc (1973)" - Hans Oerlemans
"Statia Podgoria cu „Omida” in drum spre Ghioroc (2006)" - Iancu Octavian
"Sageata Verde in statia Ghioroc (2006)" - Iancu Octavian

Cu multumiri pentru sprijinul acordat in realizarea site-ului si obtinerea documentatiilor:
Stelian Leonard
Catalin Pavel
Dan Ioan Popescu
shoppy

Tyco, multumim mult pentru material.
(nu ti se vad diacriticile, o sa-l corectez eu mai diseara)
srazvi

Si o imagine cu Sageata Verde in Ghioroc pozata de mine si retusata de shoppy:
shoppy

Am rezolvat doar acolo unde initial erau diacritice si nu se vedeau, verificati numele localitatilor ca sigur le-am pocit   .

       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Materialul Rulant din Romania
Page 1 of 1
Create your own free forum | Buy a domain to use with your forum
SITE-UL FORUMULUI VEHICULELOR