Archive for Forumul Vehiculelor Forumul pasionatilor de trenuri, de masini si de alte vehicule!
 


       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Liniile din Romania
cristi CFR

Linia 925 Oravita - Anina

Quote:
ORAVITA-ANINA
Una dintre primele linii montane din Europa

În Muntii Semenicului s-au descoperit primele zacaminte de huila din tara, astfel între anii 1771 – 1778 se deschid primele mine de carbune la Anina, Doman si Secu din tinutul Caras-Serverin. Din aceste motive statul austriac (ce administra pe atunci aceste tinuturi) a început în 1847 sa construiasca prima cale ferata din România – Oravita – Bazias ce avea o lungime de 62.5 km ce era folosita pentru transportul carbunelui pâna la Dunare si mai departe pâna în Austria.
Datorita evenimentelor din anii 1848 – 1849, perioada în care lucrarile au fost întrerupte si reluate mai apoi în anul 1850, urmând ca la 28 august 1854 linia sa fie deschisa numai pentru trenurile de carbune si alte marfuri.
În 1855 linia de cale ferata este preluata de la stat de Societatea Privilegiata a Cailor Ferate de Stat Austriece si o va deschide si pentru traficul de calatori.
Urmeaza apoi sa se descopere noi zacaminte de carbune, dar si de metale pretioase si de asemenea o alta bogatie o reprezentau padurile seculare existente în aceasta zona. Toate aceste lucruri determina Societatea Privilegiata a Cailor Ferate de Stat Austriece sa înceapa în primavara anului 1861 constructia unei cai ferate normale de la Oravita la Anina cu toate ca pe aceasta portiune era o mica linie de munte unde vagonetele erau trase de cai. Acest traseu era aproape paralel cu cel existent si astazi se pot vedea si urme de terasament si chiar un tunel mic sapat în calcarul muntilor.

La 15 decembrie 1863 calea ferata Oravita – Anina având lungimea de 33.4 km este terminata si data în functiune atât pentru traficul de marfa si calatori.
Acest traseu s-a construit la numai noua ani dupa ce s-a dat în exploatare linia Gloggnitz si Murzzuschlag din Austria, fiind vestita prin problemele de constructie ce au fost întâmpinate la traversarea muntelui Semmering. Frumusetea peisajului si performanta constructiei l-a determinat pe baronul Schlagintweit sa o compare cu linia de cale ferata a Semmeringului si sa încerce sa faca cunoscut lumii aceasta zona sub denumirea de „Elvetia banateana” si de asemenea este cunoscuta si sub denumirea de „Semmeringul banatean”. Exista si deosebiri în ceea ce priveste diferenta de nivel Oravita (220m) si Anina (559m), adica 339m pe 34km iar a Semmeringului 388m pe 40km; marele tunel Semmering are lungimea de 1428m iar cel mai mare tunel de pe linia Oravita – Anina are lungimea de 660m (tunelul poarta numele de Carasova sau Gârliste).
Societatea Privilegiata a Cailor Ferate de Stat Austriece exploateaza linia din anul 1863 pâna în 1891 când va fi nationalizata si va trecuta în exploatarea MAV, conform conditiilor initiale puse în actul de concesiune.
În anul 1918 conform dispozitiei Tratatului de Trianon, calea ferata Oravita – Anina trece în proprietatea statului român fiind exploatata pâna azi de Administratia CFR.

Cu toate ca este prima cale ferata din România poate fi asemanata cu cele mai renumite linii de acest fel din Europa.
Calea ferata este amplasata în partea de vest si central a Muntilor Semenic pe directia de la est la vest, linia ocoleste muntii de la Maidan – Bradisorul de Jos, traversând Valea Jitinului urca apoi la Carasova unde se apropie mult de Resita ca apoi sa coboare lin spre Anina.
Constructia din munti a impus realizarea unor lucrari de arta importante asa ca pe 33.4km au fost construite 14 tuneluri cu o lungime de 2084m (tunelurile sapate în calcarul dur rezista si astazi), 10 viaducte cu o lungime de 843m, ziduri de sprijin ale versantilor pe o lungime de 9946m si taieturi în munti pe o lungime de 21171m.
Traseul are trei tronsoane: ® Oravita – Maidan
® Maidan – Gârliste
® Gârliste – Anina
Pe portiunea Oravita – Maidan sunt 6 viaducte cel mai mare fiind Racovita construit din caramida cu 11 deschideri, o înaltime de 26.5m si o lungime de 125.8m. Imediat dupa acest viaduct se observa o ramificatie a liniei care duce la cariera Maidan , la poalele Tâlvei Mici de un se extrage antracit si cuart .

Între Maidan si Lisava se gasesc doua viaducte dintre care cel de pe Valea Jitinului are 7 deschideri si o lungime totala de 130.8m. Deschiderea din mijloc a cestui viaduct are 31m si o constructie metalica cu o înaltime a stâlpilor de 37.18m în timp ce deschiderile externe sunt boltite si curbate cu raza de curbura de 114m. Este cel mai mare viaduct construit pe întreaga linie si de remarcat este faptul ca partea metalica a fost construita într-o zona montana, fara macarale acum 130 ani.

Între Gârliste si Anina exista un viaduct în apropiere de Anina cu o lungime de 95.4m si o înaltime de 31.6m, portiunea din mijloc fiind executata din metal.

În ceea ce priveste tunelurile asa cum am aratat anterior sunt în numar de 14. putem sa le amintim împreuna cu numele ce le-a fost dat (doar unora).
nr.1 Lisava – cu o lungime de 91m pe portiunea Midan – Lisava, în apropiere de gara Lisava
nr.2 Maniel – cu o lungime de 298m (tunelul este denumit dupa
numele inginerului arhitect Karl Maniel, care a construit în anul 1886
cladirea depoului de cale ferata din Oravita.)
nr.3 Dollhoff – cu o lungime de 112m (numele acestui tunel este dat
dupa numele arhitectului Johann Ludwig Dollhoff-Dier care s-a
considerat vinovat un prim esec al perforarii tunelului Gârliste unde cele
galerii nu s-au întâlnit din cauza unei devieri verticale de aproape trei
metri fapt pentru care s-a sinucis aruncându-se într-o prapastie de pe
unul din viaductele liniei. )
nr.4 Seiler (Jitinului) – cu o lungime de 230m
nr.5 – cu o lungime de 76m
nr.6 – cu o lungime de 72m
nr.7 – cu o lungime de 47m
nr.8 – cu o lungime de 57m
nr.9 Izvor sau Polom – cu o lungime de 290m pe traseul Lisava - Gârliste
nr.10 Carasova sau Gârliste – cu o lungime de 660m
nr.11 – cu o lungime de 26m
nr.12 – cu o lungime de 34m
nr.13 – cu o lungime de 31m
nr.14 – cu o lungime de 60m pe portiunea Gârliste – Anina, în apropierea acestei gari

Sa nu uitam ca aceste „lucrari de arta” s-au desfasurat între anii 1860 -
1863 si au necesitat un volum de munca impresionant din cauza terenului accidentat. Totodata trebuie sa luam în considerare ca posibilitatile tehnice ce erau la dispozitia constructorilor în acea vreme erau limitate (nu se inventase înca dinamita). Cei ce au început acest proiect au fost inginerul Karl Dülnig, Karl Maniel si colaboratorii lor.
Linia Oravita – Anina a devenit cunoscuta în Europa si prin locomotivele
sale cu abur de o constructie speciala. La început s-a folosit o locomotiva tender, articulata, cu cinci osii cuplate (tip E-t, acest tip de locomotiva a fost realizat dupa modelul celor construite de Wilhelm von Engerth pentru linia de cale ferata Viena-Triest), asemanatoare celor exploatate pe linia ce traverseaza pasul Semmering, dupa care au aparut locomotivele cu patru osii cuplate ce permiteau o viteza maxima de circulatie de 35km/h. http://www.cfrtm.ro/calatori/tren_epoca.html
cristi CFR

Reportaj TVR

http://www2.tvr.ro/webcast/WebPla...-07-20-24.flv&name=Tema+zilei

http://www.tvr.ro/articol.php?id=92183&c=6754

Antena 1

http://observator.a1.ro/monden/Calatorie-in-timp_22789.html

Romania Libera

http://www.romanialibera.ro/actua...umentul-cu-locomotiva-204517.html
cristi CFR

http://florentzo.blogspot.com/2010/11/oravita-anina.html
Amiralul

Citeva imagini de la ultima plimbare din 30 aprilie










G-Mean

Este cred ca,  cea mai superba cale ferata pe un traseu montan. . .din Romania si una din cele mai frumoase totodata din Europa si poate chiar din lume  
Amiralul

Luni 8 august 2011
Calatorie pe cea mai inverzita linie din Romania!


Statia Lisava













69 – 003 in Anina


In Oravita
Zgarcanstein

Expeditie feroviara pe ruta Oravita - Anina, 04.08.2011

După multe vizionări de imagini şi articole, am ajuns şi noi (un bun prieten şi eu) să vedem această minunată secţie. Este cea mai frumoasă dintre cele pe care le-am văzut până acum şi cred că va rămâne pe primul loc. Pe lângă peisajele frumoase, vă prezint fiecare punct de oprire cum obişnuiesc să fac la fiecare expediţie. Perechea de trenuri folosită a fost P9697 (Oraviţa 14:52 - 16:49 Anina) / P9696 (Anina 17:08 - 19:05 Oraviţa).

Oraviţa
























LDE 69-0004-7






















Plecăm din Oraviţa


































Brădişoru de Jos h.
































Dobrei h.


















Lişava Hm.












Ciudanoviţa h.
























































Gârlişte Hm.










































Ne apropiem de Anina












Anina


















Clădirea gării văzută din exterior




Aşa cum v-au recomandat şi alţii, vă recomand şi eu să mergeţi dacă aveţi ocazia!
Amiralul

Am mai facut o plimbare pe aceasta ruta simbata 12 mai
Citeva fotografii

Lisava

Diferenta de nivel este insemnata

Glasul rotilor de tren peste viaductul Jitin
http://www.youtube.com/v/5Cdzkm7XNaQ




Gara Anina



Binecunoscuta 69-003-9



Cine se acunde in remiza Oravita?
maus5

Salut!50.065.
Zgarcanstein

După aproape un an şi jumătate de la expediţia pe această secţie, în 22 ianuarie 2013 am mers din nou, de această dată cu o prietenă şi în anotimp diferit, iarna, însă fără să găsesc prea multă zăpadă aşa cum m-aş fi aşteptat.

Oraviţa
97-0555-9 sosit ca R14523 (Berzovia 09:32 - 11:07 Oraviţa)








97-0555-9 ca R14535 (Oraviţa 16:00 - 16:52 Iam hcv.) şi 97-0539-3 ca R14525 (Berzovia 13:07 - 14:42 Oraviţa)


LDE 69-0003-9 cu R9697 (Oraviţa 14:50 - 16:41 Anina)




Brădişoru de Jos h.






Între Brădişoru de Jos h. şi Dobrei h.


























Dobrei h.






Între Dobrei h. şi Lişava Hm.
























Lişava Hm.










Între Lişava Hm. şi Ciudanoviţa h.




Ciudanoviţa h.




Între Ciudanoviţa h. şi Gârlişte Hm.


















































































































Gârlişte Hm.












Între Gârlişte Hm. şi Anina












































































































Anina














R9696 (Anina 17:05 - 18:56 Oraviţa)




Amiralul

21 septembrie 2013 s-au sarbatorit 150 de ani de la constructia liniei.
In Oravita la linia 1 era 50.065 cu bielele n tender

Cum am ajuns mai tirziu am pierdut discursurile cu ,,Semmeringul din Banat'' ale autoritatilor locale
Trenul aniversar gata de plecare din Oravita


[
Cum aveam timpi lejeri de parcurs in Lisava am primit 15 minute pauza de o tigare si o rachie din Banat
de la protocol,cine a avut pile!

La Ciudanovita alta oprire trenul aniversar fiind intimpinat de multi oameni si de primar,popa,politai ...


Totusi,tinind la buna reputatie a CFR seful de tren cu aceasta ocazie speciala,bineinteles Radu Bellu,decreteaza,nici  oprire pina la Anina,unde ajungem punctuali la ora 14.

Aici lume multa...


Au urmat discursurile de rigoare,toti declarind ca sint pentru "salvarea Semmeringului banatean".S-a dezvelit o placa omagiala,care bineinteles ca a trebuit sfintita...

A inceput ploaia asa ca oficialitatile,senatorii,deputatii,primarii si prefectul si masinile lor s-au dus...

Plecam regulat din Anina,pe o ploaie torentiala
]
Dupa Girliste se opreste

Iese,timid,soarele

Trecem peste Jitin

Si uite asa inca o seara se lasa peste Banatul Montan...
sulzerul1175

Frumoase fotografii, multumim pentru reportaj!

Vad ca multi au fost, e bine ca totusi mai sunt cativa care mai apreciaza asemenea evenimente.

       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Liniile din Romania
Page 1 of 1
Create your own free forum | Buy a domain to use with your forum
SITE-UL FORUMULUI VEHICULELOR