Archive for Forumul Vehiculelor Forumul pasionatilor de trenuri, de masini si de alte vehicule!
 


       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Liniile din Romania
cristi CFR

Linia C.F.R. Buzau - Nehoiasu, 100 de ani de la inaugurare

Linia C.F.R. Buzau - Nehoiasu, 100 de ani de la inaugurare (august 1909)

Linia CFR Buzau - Nehoiasu a fost construita de catre Banca Marmoroch Blanc & Comp. Societate Anonima, cu sediul la Bucuresti, in conformitate cu prevederile actului de concesiune nr. 5431/12 martie 1907, ce i s-a acordat de catre Ministerul Lucrarilor Publice, confirmat prin Inaltul Decret Regal nr. 1129/1907, publicat in Monitorul Oficial nr. 276 din 11/24 martie 1907. Executia a fost incredintata Antreprizei Weiss - Vasilescu. Lucrarile s-au incheiat in anul 1909, traseul caii ferate fiind preluat spre exploatare de la Marmoroch Blanc de catre Societatea Romana a Caii Ferate Buzau - Nehoiasu, constituita in acest scop. Dispunea de un capital de 6.000.000 lei, depus de catre sapte actionari, si anume: Herman Spayer (11.000 actiuni reprezentand 5.500.000 lei), Ioan I. Boamba (200 actiuni = 100.000 lei), Aristide Blanc (560 actiuni = 280.000 lei), Al. T. Apostol, Petre Herescu, Emanoil Pantazi si Manole Diamandi (cate 60 actiuni a cate 30.000 lei fiecare).



De la statut de cale ferata particulara, in proprietatea statului din 1945

Inaugurarea oficiala a avut loc la 26 iulie /9 august 1909. A avut statut de cale ferata particulara, fiind trecuta in proprietatea statului la 15 august 1945, prin implicarea directa a ministrului Gheorghe Gheorghiu - Dej, care a raspuns astfel cererilor ceferistilor nemultumiti de modul in care se aplicau prevederile din contractul colectiv de munca. In 1909, la darea in folosinta a fost numit director al societatii care o exploata, Gh. B. Nicolescu, urmat de ing. V. Teodorescu, ajutat de Ion Purcarea si Teodor Grecescu. Avea o lungime totala de 74 km si era folosita pentru transportul de calatori si marfuri, in special lemn si cherestea de la fabrica din Nehoiu. Desi capatul liniei era la Nehoiasu, a existat intentia de a fi prelungita pana la Brasov, ca o alternativa pentru decongestionarea liniei de pe Valea Prahovei, cat si pentru revigorarea economica a zonei si legatura directa cu porturile dunarene Braila si Galati. Tocmai pentru acest scop a fost construit tunelul de la Teliu din Muntii Buzaului. Dar, desi in campaniile electorale s-au auzit voci de politicieni care promiteau si realizarea acestui obiectiv, iata ca nici astazi acest proiect nu este realizat. In 1924, primul incident feroviar O prima incercare de etatizarea a liniei CFR Buzau Nehoiasu a avut loc in anul 1925 cand, in vederea lichidarii Societatii CFR BZN si trecerea in patrimoniul statului, Consiliul de Ministri a aprobat un angajament cu detinatorii francezi ai titlurilor de imprumut in valoare de 6 milioane de franci, conform caruia statul roman trebuia sa plateasca valoarea nominala integrala in franci francezi a obligatiunilor trase la sorti pana in noiembrie 1924, adica 1.977.000 franci, suma ce urma sa fie obtinuta de la Banca Nationala. In acelasi an, la 16 februarie, ora 9,20, este semnalat si primul incident, ciocnirea din statia Parscov dintre un tren de marfa si un tren de persoane care venea de la Buzau. Nu s-au inregistrat morti si raniti, evenimentul provocand doar panica. Seful trenului, care a informat autoritatile despre eveniment, era Gh. Aliman. De la 1 ianuarie 1926, Directiunea CFR Buzau - Nehoiasu a hotarat majorarea tarifelor pentru calatori si bagaje cu 25 la suta, iar de la 1 septembrie 1927, la toate trenurile care circulau pe acest traseu s-a atasat si cate un vagon de clasa a II-a, pana atunci toate vagoanele fiind de clasa a III-a. Pentru a facilita accesul peroanelor catre unele gari din parcurs, de la 10 iulie 1928, Directiunea CFR Buzau - Nehoiasu a introdus o linie de autobuz pe ruta Parscov - Gara Balanesti si Balanesti Parscov Gara, prin Balanesti, Trestia, Lunca Frumoasa, Parscov sat si Parscov Gara. Din 1930, noi tarife pentru calatori si primele concedieri in randul salariatilor De la 15 mai 1930, au fost stabilite noi tarife pentru calatori, cu o reducere cu 40% - clasa I = 190 lei; clasa II-a = 131 lei si clasa III-a = 89 lei. Era efectul crizei economice ce incepuse in 1929 si atinsese si Romania, masura fiind urmata si de un prim lot de concedieri a 25 de salariati care primeau intre 5-10.000 lei lunar. Din octombrie 1930, Societatea avea un nou subdirector, in persoana inginerului Ion Ionescu. O luna mai tarziu, Tribunalul Ilfov Sectia I Comerciala a judecat apelul Ministerului de Finante, prin care s-a cerut anularea deciziei adunarii generale a actionarilor pentru ca societatea sa reintre in drepturile sale. Se preciza ca, dupa primul razboi, capitalul fiind strain, societatea a trecut in proprietatea statului roman care, prin Ministerul de Finante, avea putere de decizie in privinta numirilor personalului de conducere. In decursul timpului si partidele politice au facut unele abuzuri in dauna actionarilor societatii. Au fost situatii cand cei numiti politic in administratia societatii au primit salarii foarte mari. De aceea actionarii au solicitat sa se rezolve aceasta situatie prin Ordonanta prezidentiala. Noua conducere era formata din inginerul Petru Paul Peretz, ca inspector general si Ion G. Ionescu ca director. Intr-un articol publicat in numarul din 10 octombrie 1931 al publicatiei „Vocea Buzaului“, cu titlul „Nemultumirile personalului CFR Buzau-Nehoiasu“, se preciza ca dupa razboi, societatea a fost sub sechestru judiciar, ca administratori fiind N. Teodorescu si George Georgescu, perioada in care s-au stabilit lefuri mari pentru personalul administrativ superior. S-au facut reduceri de personal si salarii. Sindicalistii incep protestele In aceasta situatie conducerea sindicatului a inaintat administratiei societatii un memoriu cu revendicari: salariile sa fie conform foii oficiale a CFR, actualele salarii fiind sub necesitatile vietii, iar munca mult mai mare in urma reducerilor de personal; reglementarea primelor kilometrice, intretinere, economie, atat pentru personalul de la miscare, cat si pentru cel de la tractiune si intretinere; un delegat al personalului de la BZN sa fie inclus in Consiliul de Administratie al Casei Muncii; reglementarea orelor de serviciu la personalul de tractiune, miscare si intretinere; concedii de odihna conform prevederilor din Legea contractelor de munca. Memoriul de revendicari era semnat de catre presedinte de sindicat, Petcu. Un alt articol, aparut la 20 martie 1938 in publicatia „Actiunea Buzaului“, cu titlul „Cum se incearca lichidarea liniei CFR Buzau-Nehoiasu“, aminteste ca linia a fost data in folosinta in 1909. Intre Societatea Forestiera „Göetz“ si Ministerul Comunicatiilor s-a incheiat o conventie prin care linia era administrata de o societate particulara timp de 30 de ani, dupa care urma sa treaca in administrarea judetului Buzau alti 31 de ani. Actiunile societatii au fost depuse la Banca Marmoroch Blank care a dat faliment in 1930. Societatea a devenit societate anonima independenta si a depus toate actiunile de Regia Autonoma CFR, in contul unei datorii de 30 milioane lei, astfel ca s-a constituit Societatea de cale ferata Buzau-Nehoiasu (BZN). Dotari cu automotoare de la fabricile Malaxa, urmate de noi angajari Din septembrie 1938, s-a prevazut introducerea de automotoare pe acest traseu, directorul societatii fiind Victor Halmu, numit in aprilie 1938, transferat de la Directia centrala CFR. In acest sens au comandat la fabricile Malaxa din Bucuresti trei automotoare. Din mai 1940, a fost numit ca director al Societatii inginerul Victor Stoica, de la 1 iunie anuntandu-se intentia de a se face angajari de personal. Un alt eveniment neplacut s-a intamplat la 15 noiembrie 1942, cand sateanul Ion Marin a fost accidentat mortal de automotorul care circula pe linia CFR Buzau - Nehoiasu, la km. 4 + 600. Deoarece plecarea garniturilor spre Nehoiasu nu se facea de la peronul obisnuit, conform orarului, spre a se decongestiona traficul, in 1944 s-a propus amenajarea unui peron de unde sa plece trenurile pe ruta Buzau - Nehoiasu, mentionandu-se ca se pleca de la oarecare departare de statia Buzau. „Vocea Buzaului“ de duminica, 3 decembrie 1944, anunta prin o scurta informatie de presa sub titlul „In sfarsit BZN va trece la stat“, ca Gheorghe Gheorghiu Dej, ministrul Comunicatiilor, a dispus etatizarea si o ancheta asupra fraudelor semnalate. Iar sambata, 13 ianuarie 1945, aceeasi publicatie informa: „In sfarsit, de la 1 ianuarie 1945 BZ. N. a trecut la stat“, conducerea fiind asigurata de catre inginerul Victor Stoika si Teodor Teodorovici. La 1 aprilie 1945 insa, conducerea Sindicatului Bz. N a cerut inlocuirea conducerii, deoarece „numai asa se va pune capat jafului si dezmatului care a patronat azi de zile in intreprinderile BZ. N-ului“. Teodor Teodorovici a fost pensionat si inlocuit cu inginerul Teodor Negritescu, el fiind desemnat la 15 august 1945 sa efectueze formalitatile legale de trecere a Societatii BZN in proprietatea statului.

Pagina realizata de Monica BANICA, in colaborare cu istoricul Valeriu NICOLESCU

http://www.opiniabuzau.ro/blogger...iew=views/blogEntry.xsl&#more

Linia CFR Buzau - Nehoiasu a fost construita de catre Banca Marmoroch Blanc & Comp. Societate Anonima, cu sediul la Bucuresti, în conformitate cu prevederile actului de concesiune nr. 5431/12 martie 1907 ce i s-a acordat de catre Ministerul Lucrarilor Publice, confirmat prin Înaltul Decret Regal nr. 1129/1907, publicat în Monitorul Oficial nr. 276 din 11/24 martie 1907. Executia a fost încredintata Antreprizei Weiss - Vasilescu. Lucrarile s-au încheiat în anul 1909, traseul caii ferate fiind preluat spre exploatare de la Marmoroch Blanc de catre Societatea Româna a Caii Ferate Buzau - Nehoiasu, constituita în acest scop. Dispunea de un capital de 6.000.000 lei, depus de catre 7 actionari si anume: Herman Spayer (11.000 actiuni reprezentând 5.500.000 lei), Ioan I. Boamba (200 actiuni = 100.000 lei), Aristide Blanc (560 actiuni = 280.000 lei), Al.T. Apostol, Petre Herescu, Emanoil Pantazi si Manole Diamandi (câte 60 actiuni a câte 30.000 lei fiecare). Inaugurarea oficiala a avut loc la 26 iulie /9 august 1909. A avut statut de cale ferata particulara, fiind trecuta în proprietatea statului la 15 august 1945, prin implicarea directa a ministrului Gheorghe Gheorghiu - Dej, care a raspuns astfel cererilor ceferistilor nemultumiti de modul în care se aplicau prevederile din contractul colectiv de munca.

Monica BANICA

http://www.opiniabuzau.ro/blogger...iew=views/blogEntry.xsl&#more
claus

Cristi, apropos de ce scriati multi dintre voi despre jurnalisti. Involuntar ai preluat o alta gaselnita jurnalistica.

CF privata Buzau-Nehoiasu a fost preluata de statul roman intr-o perioada discutabila a istoriei romanesti.

Se nationaliza totul pentru se pregatea calea spre mandra societate multilateral dezvoltata, nu de dragul contrctului colectiv de munca. Gogorita asta cu grija fata de toti oamenii muncii e specifica epocii.

In alta ordine de idei, tot presa vremii scrie ca aceasta CF a fost nationalizata din grija statului pentru siguranta calatorilor, calea ferata suferind mult in urma exploatarii din timpul razboiului.

Cam pe acelasi principiu, al grijii fata de oameni s-a nationalizat tot. Acum se vad bine efectele grijii fata de clasa muncitoare.

In rest, o linie superba si va doresc tuturor sa ajungeti sa o descoperiti.
cristi CFR

Da, claus asa este.
Sper sa ajung si eu daca nu anul acesta, anul viitor.
mishu88

Din trecut...


Tren Personal la Nehoiasu by mishu88, on Flickr
[Noiembrie, 2009]


       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Liniile din Romania
Page 1 of 1
Create your own free forum | Buy a domain to use with your forum
SITE-UL FORUMULUI VEHICULELOR