Archive for Forumul Vehiculelor Forumul pasionatilor de trenuri, de masini si de alte vehicule!
 


       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Caile Ferate in general
Elful

Pantograful

De ce la locomotivele claselor 40, 41, 42, unele 45(cele cu capul rosu) si 47 sunt cu cotul inspre directia de mers, iar la bobice, noile Siemens-uri si unele de la 45 (cele cu capul alb) sunt cu cotul in directia opusa mersului? Care e difereanta intre ele? Si mai este si pantograful asimetric (romb), acela este mai avantajos decat unul simplu, in V culcat?
  Poate cineva sa enumere propietatile acestora?
calatorul

Re: Pantograful

Elful wrote:
De ce la locomotivele claselor 40, 41, 42, unele 45(cele cu capul rosu) si 47 sunt cu cotul inspre directia de mers, iar la bobice, noile Siemens-uri si unele de la 45 (cele cu capul alb) sunt cu cotul in directia opusa mersului? Care e difereanta intre ele? Si mai este si pantograful asimetric (romb), acela este mai avantajos decat unul simplu, in V culcat?
  Poate cineva sa enumere propietatile acestora?


In mod normal, un pantograf asimetric trebuie sa stea cu varful in sensul opus deplasarii, pentru a se stabili o forta corespunzatoare de apasare pe fir (datorita frecarii dintre piesa de contact si fir bratul este impins in sus).
Totusi, in cazul in care reteaua nu este bine pusa la punct, aceasta orientare a pantografului poate crea probleme (agatarea pieselor speciale de retea, etc.) si ca atare se opteaza cel mai frecvent pentru circulatia cu cealalt pantograf, cu varful in sensul deplasarii.
La pantografele montate cu varful in sensul deplasarii, in timpul mersului ele tind sa "cada" de pe fir si pentru a compensa se aplica o forta mai mare din reglajul arcurilor.
Reglajul fortei de apasare pe fir este foarte important (altfel poti ramane fara curent sau poti lua reteaua dupa tine), el facandu-se cu scule dinamometrice speciale.
La locomotivele enumerate mai sus depinde si care pantograf este folosit pentru deplasare, se poate merge in ambele moduri.
Pantograful simetric (romb) este cel mai stabil in miscare si d.p.d.v. al constantei fortei de apasare pe fir, insa are dezavantaje cum ar fi greutatea mare, actionarea mai complicata, intretinerea mai costisitoare, etc.
stakee

O alta diferenta incele cele 2 tipuri de pantografe ar fi de exemplu accidentelor

Insa majoritatea cazurilor nici chiar tot timpul, pantograful asimetric daca se agata necorespunzator de retea cel mai probabil este sa se desprinda de locomotiva astfel dauna asupra retelei este mai redusa, cel simetric este exact contrariul, matura catenara cu usurinta datorita robuzitatii si atasamentului in plus dintre el si locomotiva
calatorul

Am uitat sa mentionez ca toate pantografele, indiferent de forma, sunt montate pe locomotiva prin intermediul unor izolatori speciali care permit desprinderea in cazul unor incidente cu agatarea retelei.
Iata, de exemplu in Bucuresti pantograful unui tramvai s-a agatat de patina de comanda a unui macaz, s-a desprins de pe acoperis si a cazut...pe o masina aflata la semafor. Fiind vorba de un pantograf simetric Tatra, foarte greu, autoturismul a fost grav avariat.
Bobby

In cazul acidentului de la Fetesti pantograful activ locomotivei care sa catarat pe vagon  era prin iarba la ~ 10 m de locomotiva.
Acesta a zburat pur si simplu de pe locomotiva la impact.
Dr2005

Apropo de pantografe...

Uite ce se intampla cand pui la masa reteaua si faci scurt, daca ai 2 pantografe, din care unul pe retea si unul pe separator... ai nevoie de autogen ca sa rezolvi problema ) Ma intreb daca se poate intampla ceva asemanator la locomotive, tinand cont ca pantografele acestora rezista la intensitati mai mari.
(foto: Marian Andrei)


Si tot apropo de pantografe de Tatre... va vine sa credeti sau nu, acesta a fost un pantograf  












stakee

Dragose, corecteaza daca gresec dar pantografele locomotivelor nu sunt mai rezistente dpdv al materialelor de constructie fata de cele de tramvai?
Bobby

Tu ce zici ?  
calatorul

La pantografele moderne, exista un senzor special la patina de contact. In cazul aparitiei de socuri in patina sau la ruperea acesteia, este comandata imediat retragerea pantografului de pe fir.
Si in cazul troleibuzelor dotate cu sistem pneumatic de retragere exista senzori care comanda retragerea automata in caz de socuri sau depasiri ale distantelor normale de lucru, pentru a proteja reteaua electrica.
De asemenea, pantografele mai pot fi retrase automat de catre sistemele de comanda centralizata ale locomotivelor/tramvaielor/troleibuzelor si in cazul detectarii de scurtcircuite, incendii la bord, etc.

       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Caile Ferate in general
Page 1 of 1
Create your own free forum | Buy a domain to use with your forum
SITE-UL FORUMULUI VEHICULELOR