Archive for Forumul Vehiculelor Forumul pasionatilor de trenuri, de masini si de alte vehicule!
 


       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Camioane
MagnuM

SR - Autocamioanele Steagul Rosu

SR sunt iniţialele de la numele fabricii: Steagul Roşu, din Braşov, devenită ulterior: Intreprinderea de Autocamioane Braşov, Autocamioane Braşov, Roman SA.
Primele camioane produse acolo, au purtat acest nume. Primul model s-a produs începând cu anul 1954 şi s-a numit SR 101 - inspirat dupa modelul sovietic ZiS 150 (ZiS - Zavod imeni Stalina), care, la rândul lui, a fost o copie a camionului american International KR-11.
Camionul avea sarcina utila 4 to, motor cu 6 cilindrii in linie, benzină, 5560 cmc, 95 CP, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faţă/spate: 1700 mm / 1740 mm.
SR 101 a avut câteva modele: SR 104 - 4x4 (din pacate nu sunt poze cu acest model); SR 109 - autobasculantă.


SR 101









SR 109




Modelul SR 101, a fost înlocuit, începând cu anul 1960 (din 1958 a început dezvoltarea noilor modele, inspirate după modelele americane, din aceiaşi clasă - medium-light), de modelul SR 131 Carpaţi. Cabina acestor modele a fost proiectată de francezii de la Chausson Plant, motorul fiind un V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 şi 4 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), 6 prezoane pe roată, pneuri: 7.50-20. Ampatament: 3400 mm, 4100 mm; ecartament faţă/spate: 1650 mm / 1650 mm.


SR 131 Carpaţi










Din anul 1962, în paralel cu modelul SR 131 Carpaţi, a intrat în fabricaţie şi modelul SR 132 Carpaţi, cu sarcină utilă 2,5 to. Acest model era echipat cu acelaşi motor V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 şi 4 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenţial central, axe faţă/spate tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), axă spate cu roţi simple, 6 prezoane pe roată, pneuri: 9.75-18. Ampatament: 3400 mm; ecartament faţă/spate: 1780 mm / 1750 mm.


SR 132 Carpaţi













Ulterior, sarcina utilă a fost mărită de la 3 to, la 5 to, fapt ce a determinat intrarea în producţie, începând cu anul 1964, a modelului SR 113 Bucegi, cu sarcină utilă 5 to, având la bază aceiaşi cabină, proiectată de francezii de la Chausson Plant şi motorul V8 (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate (opţional, cutia de viteze putea fi cuplată cu o cutie suplimentară - reductor), 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), opţional, axa spate putea fi echipată cu 2 trepte de reducţie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20, 9.00-20. Ampatament: 3620 mm (autotractor cu şa, autobasculantă), 4000 mm, 4400 mm, 4800 mm; ecartament faţă/spate: 1750 mm / 1750 mm.
SR 113 Bucegi a avut cateva modele: SR 115 Bucegi - autotractor cu şa; SR 116 Bucegi - autobasculantă.


SR 113 Bucegi





















SR 115 Bucegi









SR 116 Bucegi












În acelaşi an, 1964, a intrat în producţie şi modelul SR 114 Bucegi, cu sarcină utilă 4 to, Camionul era echipat cu acelaşi motor V8, benzină, de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 şi 5 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenţial central, axa faţă tip "split" (planul de secţiune perpendicular pe axă), axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), opţional, diferenţialul spate putea fi echipat cu sistem de blocare, comandat pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faţă/spate: 1780 mm / 1750 mm.


SR 114 Bucegi

















Pe baza şasiului SR 113, s-a fabricat un model de 6 to, cu cabină avansată, numit SR BA-1 Bucegi, folosind mecanica de la SR 113; motor V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secţiune paralel cu axa), echipată cu 2 trepte de reducţie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20. Ampatament: 2500 mm (autotractor cu şa), 3100 mm, 3550 mm; ecartament faţă/spate: 1750 mm / 1750 mm.
SR BA a avut o model 6x4, fabricat în serie redusă: SR 14BA-32S Bucegi.


SR 7BA-1 Bucegi











SR 14BA-32S-40 Bucegi




În anii '70, uzina a păstrat pentru modelul SR 114, cutia de transfer originală, dar, opţional, aceste modele puteau fi echipate şi cu noua cutie de transfer G-450, cu 2 trepte nesincronizate şi diferenţial central asimetric blocabil, controlată pneumatic.
Ulterior, spre sfârşitul anilor '70, motorul V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP - cod motor SR-211, a fost înlocuit cu motorul diesel, cu 6 cilindrii in linie, 5491 cmc, 135 CP, licenţa SAVIEM (SAVIEM - Société Anonyme de Véhicules Industriels et d'Equipements Mécaniques) - cod motor 797-05. Odata cu motorul, a fost montată pe maşină şi cutia de viteze AK 5-35, cu 5 trepte nesincronizate. Modelele astfel modificate s-au numit SR 113/114/115/116 D.


SR-211




Ulterior, în anii '80, fabrica a făcut modelelor diesel un "face-lift", care a constat în: înlocuirea grilei şi panoului frontal, cu un panou fără decupare pentru faruri şi înlocuirea barei de protecţie faţă cu un model adaptat de la Roman - din 3 bucaţi şi cu decupare pentru faruri.
Modelele astfel modificate s-au numit Dac 6135 R - 4x2 / Dac 6135 RA - 4x4.


Dac 6.135 R








Dac 6.135 RA




În ultimii ani de fabricaţie, uzina a modificat capotajul motorului, acesta fiind fabricat din fibră, devenind rabatabil.


Dac 6.135 R







Treptat, spre sfârşitul anilor '80, fabricarea modelelor SR a încetat, acestea fiind înlocuite de noile modele din gama medie-grea Roman/Dac - licenţa MAN F8 (MAN - Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg).


Roman-Dac











Cabina tip CN, care echipeaza modelele militare, a fost realizată de români.


Dac CN








Bonus: Autospecială de pompieri, făcută la Timişoara, pe baza unui şasiu SR 114.


SR 114 - UMT





Proiect, pe baza unui şasiu Roman 19.215 DFK, cu cabină SR.


Roman-SR




A rămas la stadiul de proiect, din păcate, nefiind disponibile alte date...
MagnuM

Un "SR-Dac"... in Siria!




SR 116 Bucegi 6BR1S, in Mariqita / Columbia.


MagnuM

Un SR ex-iugoslav: Torpedo SRT.


explorator021

Salut Magnum Mi-a placut sa citesc istoria camioanelor SR si apoi Roman.

Am cateva date de completat

Modelul SR 132, cu sarcina utila de 2 t, putea tracta in teren variat remorci cu greutatea de 2t. Acest camion va inlocui camioanele GAZ 63 si SR 101
In 1965 se construieste SR 114M, derivat din varianta civila SR 113. Acesta putea transporta 4t pe sosea, 3t in teren si putea tracta remorci de de 3t. Motorul era pe benzina si dezvolta 140 CP.






Sursa datelor si a imaginilor : Revista Auto Mondial, nr. 2, februarie 1997

       Forumul Vehiculelor Forum Index -> Camioane
Page 1 of 1
Create your own free forum | Buy a domain to use with your forum
SITE-UL FORUMULUI VEHICULELOR